Zaman'ın tahkim davasının ucu ABD ve İngiltere'ye dokunacak

15 Temmuz 2016’daki darbe girişiminin ardından malvarlıklarına el konan ve yönetimine kayyım atanan iki şirket, Türkiye aleyhinde Dünya Bankası’na başvuruda bulundu. Sonuçlanmalarının birkaç yıl süreceği tahmin edilen iki dosya, Türkiye’nin kimi basın kuruluşlarına ve şirketlerine haksız yere el koyduğunu öne sürüyor.

Independent'ta yer alan Hamdi Akın İpek’in yönetiminde İpek Yatırım (IIL) ve Zaman gazetesinin kapatılması sürecinde kendi mallarına da el konduğunu savunan Belçika merkezli Cascade Yatırım’ın başvuruları, Dünya Bankası’na bağlı, Washington merkezli International Centre for Settlement of Investment Disputes’ta (Uluslararası Yatırım Anlaşmazlıklarının Çözüm Merkezi-ICSID) görülecek. 

Derin Koçer imzasıyla T24'te yayınlanan habere göre; davalı taraflar, Türkiye’nin eylemleri sonucu milyonlarca dolar zarara uğradıklarını savunurken; başvurunun aleyhte sonuçlanması halinde Ankara’nın tazminat ödemek zorunda kalabileceği kaydediliyor.

Tazminatı ya Türkiye ya ABD ya İngiltere ödeyecek

5 ila 6 milyar dolar aralığında zarar gördüklerini öne süren İpek Yatırım Ltd, ‘ayrımcı bir tutumla karşı karşıya’ kaldıklarını söyleyerek Türkiye’den tazminat talep ediyor.

15 Temmuz darbe girişiminin ardından devletin el koyduğu ya da kayyum atadığı, FETÖ’yle bağlantılı olduğu iddia edilen şirketler için İpek Yatırım’ın sözcüsü şöyle diyor: “IIL'in hissedarlığı, Erdoğan rejimi tarafından kasıtlı olarak hedef alınıp ele geçirilen birkaç milyar dolarlık bir işten oluşuyordu. [Türk] hükümeti mülkiyet ve insan haklarını ve tüm merhametleri tamamen göz ardı etti.”

Londra merkezli İpek Yatırım’ı temsil eden hukuk bürosu Gibson, Dunn & Crutcher’ın sözcüsü ise Türkiye’nin İpek Grubu’na karşı olan tutumunun ‘el koyma’ işlemlerindeki adil duruşunun ihlaline dair güçlü bir örnek olduğunu savundu. Sözcü, aynı zamanda Koza Grup’un yöneticilerinden birinin iki yılı aşkın süredir Türkiye’de 'herhangi bir mantıklı sebep olmadan hapis tutulduğunu' iddia etti.

‘’Zaman’a servis hizmeti sağlayan şirkete yatırım yaptık’’

ICSID’ye giden diğer dava ise Belçika merkezli Cascade Yatırım NV şirketi tarafından açıldı. Cascade, Zaman gazetesine el konmasının ardından kendi varlıklarının da ellerinden alındığını öne sürüyor.

Cascade’yi temsil eden Londra merkezli Hogan Lovells’dan Markus Burgstaller, davaya ilişkin İngiliz The Guardian gazetesine konuştu. Avukat, temsil ettiği şirketin Türkiye tarafından Gülen hareketinin bir parçası olduğunu ilan edilmesiyle TMSF tarafından yönetilmeye başladığını; ancak şirketin Zaman gazetesine doğrudan hiçbir yatırım yapmadığını, Zaman’a servis hizmeti sağlayan şirkete yatırım yaptığını söyledi.

Bu durumun hükümetin -özellikle medyada- muhaliflerin mal varlıklarını ele geçirmesinin bir parçası olduğunu öne süren Burgstaller, müvekkillerinin Türkiye dışında olduğunu ve en az 65 milyon Avro zarar gördüklerini de iddia etti. Davayı müvekkili kazandığı takdirde Türkiye’nin bu hasarı ödemekle hukuki olarak mükellef olduğunu belirten avukat şöyle devam etti:

‘’Türkiye parayı ödemezse, uluslararası bir anlaşma olan ICSID sözleşmesine imza atan ülkelerdeki varlıklarından bu hasarın giderilmesi gerekecektir. Bu ülkelere İngiltere ve ABD de dahil.’’

"Badem bıyıklı yabancılar"

Dünya gazetesi yazarı Kerim Ülker konu ile ilgili 12 Mart tarihli yazısında , Belçikalı bir şirketin, Dünya Bankası’na bağlı Uluslararası Yatırım Anlaşmazlıklarının Çözüm Merkezi (ICSID)'e açtığı davayı ele aldı.

Ülker, Belçika merkezli Cascade şirketinin, Türkiye'deki Cihan Medya Dağıtım'ın kendi şirketleri olduğunu belirttiğini ifade ederken, detaylı araştırmayla, Cihan Medya Dağıtım'ın, kapatılan FETÖ'nün yayın organı Zaman gazetesi binasının da sahibi olduğunu belirtti.

Cihan Medya Dağıtım’ın hisselerinin 2015 yılında satıldığını belirten Ülker, Cascade şirketini de araştırdığını ifade etti. Ülker, "Cascade’nin Belçikalı olduğu biliniyor ancak kime ait olduğu hakkında bilgi yok. Bu konuyu araştırınca Belçikalı Cascade’nin bir anlamda 'bıyıklı yabancı' olduğunu öğrendik. Yani sahipleri Türk" dedi.

Ülker, şirketin kurucuları arasında Ali Aktan, Ahmet Tanrıkulu, Hüseyin Şahin, Kenan Sezer, İskender Kapaklıkaya, Mustafa Ünal gibi isimlerin yer aldığını ifade ederken, Zaman gazetesinin binasının sahibi olduğunu iddia eden Cascade şirketinin, Türkiye’yi 80 milyon dolar talebiyle dava ettiğini de belirtti.

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner16

banner15

banner21